V:
Wat voor een soort spel is het Spel van Orde
?
A: Het Spel van
Orde is een levensecht spel waarvan de informatie,
toegankelijk via het internet, voor een iedere vrij ter
beschikking staat zonder enige verplichtingen van
inschrijving of betaling.
V:
Wat is de bedoeling van het Spel?
A: Een goede
tijd te hebben.
V:
Hoe speelt men het Spel van Orde?
A: Het is een
spel dat begint bij niveau 1 (zoals je zou verwachten).
Er zijn acht niveaus, drie graden en zestien identiteiten
om uit te kiezen.
V:
Waar hebben niveau, graad en identiteit betrekking
op?
A: Niveau heeft
betrekking op de mate van overstijging: hoe hoger het
niveau des te minder materieel de motieven. graden hebben
betrekking op de betrokkenheid van de ziel: ze gaan de
onderscheidingen van status en beroep te boven.
Identiteit heeft betrekking op de persoon die je bent in
relatie tot je burgerlijke status en je
beroep.
V:
Kan men het spel winnen, en wat is er dan
gewonnen?
A: Men kan
buiten het spel komen te staan en het aldus verliezen.
Een winnaar zijn betekent dat je het spel meespeelt.
Mensen met ervaring genieten alle voordelen van vrede en
voorspoed, terwijl beginners jaloers kunnen
zijn.
V:
Is het moeilijk te leren?
A: Als je je aan
de regels houdt is het makkelijk, maar daar je dat niet
zo gemakkelijk doet, is het zo moeilijk als je zelf
bent.
V:
Hoe begin ik te spelen?
A: Ga naar graad
(mode) een, niveau (level) een, kies een identiteit en
volg de instructies voor die missie. Je kan ook voor een
niveau kiezen, een identiteitsfunctie(-operator)
uitkiezen voor een graad en op die manier je missie
vinden. Je kan ook een identiteit kiezen en dan op zoek
gaan naar je missie in overeenstemming met je favoriete
niveau en graad.
V:
Kan ik niveaus, graden en identiteiten
overslaan?
A: Iedere graad,
niveau en identiteit heeft zijn eigen logica. Het eerste
niveau is niet noodzakelijk het makkelijkst maar als je
het overslaat, zal je de ervaring missen voor de volgende
niveaus en zo kan je het spel dus zelf verspelen. Graden
zijn vrijer om te kiezen maar volgen ook logisch op
elkaar met het bieden van een uitweg naar een volgend
niveau. Het hangt van je talent af of een zekere graad
bij je past. Identiteiten zijn als werelden of staten van
bewustzijn waar je mee leeft: je kan ze net zo makkelijk
veranderen als het is om van vrienden te veranderen, van
plaats of van beroep.
V:
Wat houdt 'een levensecht spel' precies
in?
A: Levensecht
betekent dat het een staat van bewustzijn is om je
normale leven mee te leiden:het bepaald je zienswijze,
identiteit en motivatie. Spel houdt in dat dat je een
bepaalde bewuste controle kan bereiken over je
lotsbestemming of aanvaarding van je lot.
V:
Houdt het gevaar in voor je huidige manier van
leven?
A: Ja en nee. Ja
het kan je studiekeuze en je keuze van vrienden bepalen,
hoe je je geld verdiend en je lotsbestemming is. Neen het
is niet gevaarlijker dan het leven dat je nu leidt. Er
bestaat zelfs een kans dat je er truukjes en sluipwegen
bijleert die je leven aanzienlijk
verbeteren.
V:
Is het verslavend en kan het je leven kapot
maken?
A: Je kan
verslaafd raken aan de goede tijd die het je geeft en het
kan het leven vernietigen dat minder aantrekkelijk is.
Het hangt van jezelf af om uit te maken of dat nu iets
goeds is of iets slechts. Een ellendig leven achter je
laten is natuurlijk o.k., maar de kans op een goed leven
verspelen waarvoor je offers had moeten brengen, maar dat
niet deed, is natuurlijk jammer. Als jij precies kan
aangeven wat precies een goed leven is voordat je het
geleefd hebt, ben je slimmer dan de meester van het spel.
Het Spel van de Orde toont je het relatieve van een
zogenaamd goed of slecht leven. Het biedt je de kans om
het bewust uit te proberen en te experimenteren. Je kan
je voorstellen dat er gelukkige varkens zijn die in de
modder leven en dat er miserabele goden in de hemel
zitten.
V:
Is het moeilijk om met het spel te
stoppen?
A: Je kan het er
moeilijk mee hebben een spel te verliezen!
V:
Kan ik met mijn huidige leven doorgaan of moet ik dat
veranderen?
A: Dat kan allebei.
Aan jou de keuze en verantwoordelijkheid om de juiste
graad, het juiste niveau en de juiste identiteit uit te
kiezen die past bij je huidige leven. Het kan dus je
talenten, zienswijze, relaties, werkprestatie en sociale
status op een hoger plan brengen. Als je anderzijds een
ander leven wilt leiden door een andere identiteit te
kiezen, een ander niveau en een andere graad, kan het
onmogelijk worden om met je huidige leven door te gaan.
Aldus kan je er zo je levenspartner, je baan en sociale
status mee verspelen. Maar de Orde van de Tijd aanvaard
geen enkele verantwoordelijkheid voor het feit dat jij
een leven leidt dat niet bij je past.
V:
Wat zijn de regels van het Spel van de
Orde?
A: Deze regels
worden uitvoerig behandeld op de site
de
Orde van de Tijd,
en in het boek "De
andere Regels".
Het is een vrije html-download (585K). Dus je kan maar
beter nagaan wat je van dat boek wilt op de site en dat
je niet om meer regels vraagt dan je nodig hebt. In
eerste instantie moeten de vier basisregels vermeld op de
thuispagina
volstaan. Ze zijn afgeleid van de vier geboden niet te
liegen, te stelen, te doden of ontucht te plegen. Een
natuurtalent kan een intuïtie hebben die sterk
genoeg is om het zonder verdere uitleg aan te kunnen.
V:
Maakt het slachtoffers, of kan ik zelf het slachtoffer
worden?
A: Het spel
verspelen (doodsmodus) betekent dat je een leven verliest
dat goed zou kunnen zijn geweest. Het ligt niet in de
bedoeling van het spel ermee te wedijveren, maar in
plaats daarvan er vrienden mee te krijgen ,
werk(-uitbreiding) of een verborgen talent te ontdekken.
Maar het is niet onmogelijk dat andere spelers je eruit
werken of dat je zelf slechte dingen doet ondanks je
belang in het spel welk een strikte morele code kent die
de dienst uitmaakt. Zoals met alle goede dingen kan er
misbruik gemaakt worden. Maar nieuw als het is, is de
kans klein dat het spel zelf binnen de komende duizend
jaar bedorven zal raken. En dan mag Onze Lieve Heer uit
de hemel nederdalen om ons uit Zijn Glorie te verdrijven
van het zijn van winnaars en meesters in het
spel.
V:
Wat is de geschiedenis van het Spel van de Orde
?
A: Hierover
wordt uitleg verschaft op de Orde van de Tijd. In het
kort: het is afgeleid van de essentie van de oude
vedische cultuur. Maar het is ontdaan van onnodige
rituelen, terminologie, occultisme en personalisme en
volledig aangepast aan het moderne begrip en de
capaciteit van het internetgebruik van computers en
andere media. De opzet van de Orde van de Tijd vond zijn
geboorte in Januari 1998 . Met het spel hebben we dus
ervaring sedert die tijd en deze site vormt de neerslag
van die ervaring.
V:
Waarom het Spel van de Orde?
A: Je kan het
natuurlijk zelf ook nagaan wat wordt bedoeld met
"De
Andere Regels".
en wat er nog meer te vinden is op de Orde van de Tijd.
Maar in deze vorm kan het zijn dat je snel je eigen weg
ermee vindt zonder dat je uitvoerig de zaak bestudeerd
hebt of teleurgesteld raakt over al de droge wijsheid of
de afwezigheid van een werkelijk leven
ermee.
V:
Hoeveel mensen spelen dit spel?
A: Onze Lieve
Heer mag het weten: het hangt ervan af hoe je het
bekijkt. Onbewust ben je er misschien al je hele leven
mee bezig geweest terwijl het spel eenvoudigweg je de
ogen ervoor opent dat het er is. Anderzijds kan het ook
wel een appolinische illusie zijn: alleen jij weet ervan
en gelooft erin en niemand zal het ooit bevestigen,
erkennen of ertoe bereid zijn begrip op te brengen voor
waar je mee bezig bent, waar je je toe bekent of het over
hebt. Het ligt niet in de bedoeling van de Orde van de
Tijd het te verkondigen, er voor te prediken of
anderszins anderen ervan te overtuigen. Niettemin kan het
gebeuren dat je op die manier uit je bol gaat en ontdekt
wat de gevolgen ervan zijn. Het behoort tot de
Filognostische
Associatie
(welke de publieke associatie is van postmoderne mensen
die vooruitstrevend zijn en zelfverwerkelijkend naar de
geest van de Nieuwe Tijd). Associatie houdt in dat
sommigen er begrip voor en weet van hebben terwijl
anderen er op geen enkele manier van te overtuigen zijn,
onverschillig wat je er ook over te berde brengt. Jouw
persoonlijke ervaring ermee is wat uiteindelijk bepalend
is.
V:
Wie is de meester van het Spel?
A: Er zijn vele
mensen die in feite meesters zijn van wie je kan leren.
Ze kunnen je alles vertellen over hun eigen niveau,
identiteit en graad. Maar daarbuiten zijn ze misschien
net zo onwetend als dat zij denken dat jij bent terwijl
jij juist daarvoor kan hebben ontdekt hoezeer jezelf wel
niet bedreven bent met een bepaalde keuze van het spel.
Dit spel werd niet echt gemaakt, maar ontdekt bij de
genade van de vriendschap van de Orde van de Tijd waarvan
je hier de vrucht der associatie kan genieten.
Samenvattend komt het neer op het volgende: je kan zelf
de meester ervan zijn, maar je bent zeker niet de
enige.
V:
kan ik bijdragen tot het verbeteren van de kwaliteit van
het Spel van de Orde of zelfs de opzet ervan
beïnvloeden?
A: Zeker
kan
je bijdragen
vanuit je eigen ervaring. Om die reden is het spel wat
het nu is. Velen droegen bij en van sommigen ervan kan
men kennis nemen op de
Orde van de Tijd.
De opzet beïnvloeden is in beperkte mate mogelijk .
In feite kan je eraan toevoegen als je iets essentieels
hebt ontdekt wat er volgens jou aan ontbrak. Maar als je
het er moeilijk mee hebt om sommige inhoudelijke zaken te
doorgronden kan je tot de ontdekking komen dat het
mogelijk is dat ter sprake te brengen, maar niet het te
veranderen. Zelfs structuurfouten die gecorrigeerd moeten
worden kunnen de functie hebben de discussie uit te
lokken en te werken voor hogere niveaus van begrip die er
over heen zijn geprojecteerd zonder de oorspronkelijke
fout recht te zetten. Het hele idee van het leven als een
spel kan een kinderlijke vergissing zijn. Maar als dit de
manier is om te begrijpen hoe je een goede tijd moet
krijgen, laat het dan maar zo zijn.
V:
Verschaft het spel ondersteuning?
A: Je kan je
vragen
mailen en
ze hier beantwoord zien. persoonlijke begeleiding is niet
gegarandeerd, maar er bestaat ruim de kans de juiste
informatie te verkrijgen en omgang te vinden op
de
Orde van de Tijd.
V:
is dit een psychologisch of een spiritueel
spel??
A: Als je buiten
het spel bent komen te staan kan je gebukt gaan onder
psychische klachten. het is spiritueel in de zin van
actie, voorzover het tot handelen komt in de
spiritualiteit. Op zichzelf is het geen therapie of een
new-age cursus in zelfverwerkelijking met therapeuten,
leiders, groeps bijeenkomsten en dergelijke. Men zou het
een spiritueel/psychologisch zelfhulp strategiespel
kunnen noemen.
V:
Hoe kwam men tot de niveaus?
A: Er is een
achtvoudige verdeling van de ashthânga-yoga
die spreekt van yama: wat je laten moet /
niyama: wat je doen moet / âsana: de
praktijk der lichaamshoudingen/
prânâyâma: adembeheersing /
pratyâhâra: het zich inwaarts keren /
dhâranâ: het zich concentreren /
dhyâna:het mediteren en
samâdhi: verzonkenheid. Dit werd
gepopulariseerd in meer westerse termen in de niveaus van
de lust (wat niet te doen), de niveaus van oefening (wat
wel te doen ), de niveaus van praktiseren (de
oefeningen), de niveaus van het socialiseren
(adembeheersing), het helpen (het zich naar binnen
keren), het spreken (concentratie), het begrijpen
(meditatie),en de controle (verzonkenheid). Surfend naar
"de
Andere Regels"
zal je hoofdstukken vinden die regels bieden voor ieder
niveau dat respectievelijk daar het bedrijven van de
liefde, het lichaam, de sport, het huwelijk, de relaties,
afspraken maken, zaken doen en het dagelijks leven zijn
genaamd. Je begrijpt dat het vertalen van het achtvoudige
systeem van de yoga naar ons begrip en onze
levenservaring een aantal aanpassingen oplevert wat
betreft het oorspronkelijke verhaal van het zich naar
binnen keren, waarbij het meer de liefde werd voor het
levensinzicht ofwel de filognosie.
V:
Hoe werden die identiteiten opgezet?
A: Zoals je kan
zien zijn ze afgeleid van de burgerlijke status
gecombineerd met de roeping of het beroep. De
oorspronkelijke formulering treft men aan in de
Bhagavad
Gîtâ:
het is het systeem van de Heer dat
varnâs'rama heet en bestaat uit de
geestelijke afdelingen van het celibaat, de gehuwde
staat, het teruggetrokken leven en de onthechte staat,
resp. genaamd brahmacârya, grihastha,
vânaprastha and sannyâs. Dit werd voor
het spel vertaald in de status van het burgerlijk gedrag
als zijnde een student, een gehechte persoon, een
teruggetrokken persoon en een onthechte persoon. De
roeping heeft betrekking op de oorspronkelijke indeling
in maatschappelijke klassen: de arbeid of de
s'ûdra's (genaamd vriendschap), handelaren of
vaisha's (genaamd verschaffing), leiders of kshatriya's
(genaamd initiatief), en het intellect/ de priesters of
de brahmanen (genaamd begeleiding), welke op zich weer
werd onderworpen aan de niveaus van betrokkenheid genaamd
de graden en in dit spel. Dit onderwerpen is essentieel
voor het spel ten einde de valsheid te verdrijven van de
niet-gereformeerde kaste-hindoe.
V:
Wat zijn deze graden?
A: De graden
zijn essentieel voor het spel daar ze de valsheid der
klasse-onderscheidingen (identiteiten van 'vals ego')
buiten spel plaatsen. Ze zijn afgeleid van de geaardheden
der natuur en hebben betrekking op de verschillende typen
van goddelijkheid in de Veda's onderscheiden door de
goden S'iva, Brahmâ en Vishnu. De geaardheden der
natuur zijn: traagheid, hartstocht en goedheid,
geassocieerd met vernietiging, creativiteit en
handhaving. De bedoeling van het Spel van de Orde is de
geaardheid goedheid te bereiken ('een goede tijd te
hebben') onverschillig op welk niveau of in welke
identiteit men ook bezig is. Dit te behalen bepaalt de
graad van betrokkenheid van het zijn van een beginner
(zelfmodus) een erkende deelnemer (egomodus) of een
ervaren persoon (wijsheidmodus) in het opklimmen naar
hogere niveaus.
Voor
meer specifieke discussies over de in's en out's van de
Orde van de Tijd zie
ook de discussiepagina
van
de
Orde van de Tijd.
©
de
Orde van de Tijd
webmaster:
feedback
Voor meer info and persoonlijke contacten: zie de
Filognostische
Associatie